Разделяне на фотографски архиви

Случи се, че вече не можех да се ориентирам къде е дадена снимка, когато търся. Разбира се, от месеци насам търся удобно разделение на снимките. Първо пробвах по дати. После по имена, които да подскажат какво се е случило на съответната дата…обаче не успях. Затова реших, че най-добре би било да ги разделя по категории, както сметна за добре.

След дълъг размисъл сметнах да са разделени така:

-Abstract (абстрактно) – това са снимките, които не се вписват в други раздели, обаче имат някаква стойност откъм композиция, смисъл, послание или история.

-Animals (животни)

-Black and white (черно-бяло) – понякога красотата на един кадър може да се лиши само когато сянката контрастира на белия обект. Всичко това е само една красота, която е строго индивидуална, понеже всеки, който е заставал зад камера, е виждал различни красоти през визьора.

-Conceptual (концептуално) – това са онези кадри, които сте видели в момент на някакво deja-vu и знаете, че конкретният кадър е част от нещо, което още не сте успели да сглобите. Всъщност, това е усещане, защото такива кадри лесно може да сбъркате с абстрактните и тези, които са неопределени.

-Documentary (документална/документалистика) – тук нещата отново са специфични, понеже можете да объркате този жанр с фотожурналистиката. Лично аз виждам документалната фотография като такава, която отразява САМО случващо се събитие. За фотожурналистиката ще стане дума малко по-нататък. Самата документалистика не е за пренебрегване или подценяване, защото целта ѝ е да отрази едно събитие през възможно най-много ъгли. Но само да го отрази.

-Long exposure (дълга експозиция) – Експозицията, най-общо казано, е количеството светлина, което достига до лентата или цифровия сензор. „Дълга експозиция“ като снимка подсказва, че е концентрирала повече светлина. На експозициите имам намерение да се спрем по-нататък, когато разпиша по-сериозно придобитите познания в тази област. Снимките, в които е попаднала повече светлина (от движещи се обекти) изглеждат по-атрактивно, защото там може да се проследи движението на обекта, който излъчва светлина.

-Macro (макро) – чували сме много за този вид фотография. Най-просто казано, „макро“ представлява снимането отблизо на малки обекти. Например – монета. В използваната снимка по-долу ще видим друг често сниман набор от обекти – капки по стъкло. На този вид фотография ще се спрем по-нататък, когато се разпише съответната публикация.

-Nature (природа) – друг чест обект на възхищение. Много грешно хората свързват пейзажите с кадрите на природа. Това не е точно така. Природа има навсякъде около нас – малки паркчета с дървета и др. На пейзажната фотография ще се спрем по-нататък, когато стигнем до съответната публикация.

-Night (нощ) – смятам, че това е един от привлекателните стилове, понеже при него се изискват определени познания, ако работите с ръчни обективи и ръчен режим. При нощната фотография се изискват освен познания и умения – сериозно въображение. Нощната фотография предполага дълга експозиция. По тази причина – на нощната фотография ще се спрем когато стигнем до експозициите. По-долу ще видите кадър, в който отново експозицията сравнително дълга.

-People/Portrait (Хора/Потрети) – тук би било по-удачно да се спрем върху портретите. При хората е ясно, че става дума за кадър, в който има много хора. В портретната фотография в голям процент от случаите става дума за един човек като обект на фокуса. Тук смятам, че очите играят най-важната роля, понеже те издават всичко. Едни от най-добрите кинорежисьори предпочитат при портретните сцени да се виждат само очите на актьора/актрисата, тъй като чрез тях се предават много послания.

-Photojournalism (фотожурналистика) – това е онзи стил, за който исках да отделя една от най-сериозните (като обем) публикации, защото темата е твърде всеобхватна. Такава е, защото журналистиката е навсякъде. И е жестока по трудност – независимо дали използвате текст или фотос. За момента ще се спрем на фотожурналистиката. Тя би трябвало да отрази болезнен за обществото проблем, тъй като журналистиката има за цел да бъде коректив на въпросното общество. Проблемът, който се пресъздава, разбира се, е съвсем на творческа основа. Освен нея, като граждани, фотографите имат право да изразят позицията си, проблематизирайки. Нека да е по-дълго в съответната публикация.

-Uncategorized (Некатегоризирани) – най-общата графа, която съществува във фотографията. Кадрите тук може да се използват във всякакъв контекст, понеже трудно се вписват в дотук посочените категории.

-Underwater (под вода, подводни) – това са всички кадри, които сте уловили под водата. По-долу няма да видите пример за истинска подводната фотография, защото снимката ПРЕСЪЗДАВА усещането за подводна фотография.

-Urban („градска“) – с този раздел никой не се стреми да покаже колко по-величав и елитарен е големият град в сравнение със селата. Наименованието идва по незнайни причини, но основното послание на този жанр по-скоро би бил показване на уличната обстановка. А тя – тя е навсякъде.

Смятам, че фотографията трябва да е позитивна в известен смисъл, обаче далеч по-критична, ако в нея има някакви наченки на общественост. Но…преди всичко, фотографията е творчество. В този смисъл и контекст – моят съвет към всички би бил: „Не се съобразявайте с постановените естетически норми, когато видите, че вашият вариант е по-добър от тях.“.

Надявам се това да е началото на поредица от статии, които ще пиша по-скоро заради собствената си теоретична босота в тази област, като се надявам те да помогнат на хората, които попадат по една или друга причина тук.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s